Tarcza finansowa PFR

 

  • Tarcza finansowa PFR to program rządowy, który ma pomóc firmom zachować ciągłość finansową w czasie epidemii koronawirusa
  • Firmy mogą otrzymać do 75% bezzwrotnej subwencji pod warunkiem kontynuowania prowadzenia działalności i utrzymania średniego poziomu zatrudnienia w ciągu 12 miesięcy od jej otrzymania
  • Zanim wypełnisz wniosek, sprawdź ważne wskazówki
  • Dysponentem środków dostępnych w programie Tarczy finansowej jest Polski Fundusz Rozwoju S.A.


Wypełnij wniosek

Tarcza finansowa PFR – kto może skorzystać?

Przedsiębiorcy, którzy odnotowali spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19. 

Podstawa prawna: spadek sprzedaży towarów lub usług w rozumieniu art. 15g ust. 9 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374, 567 i 568).

Mikrofirmy

Małe i średnie firmy

  • Maksymalne dofinansowanie: 324 tys. PLN (średnio ok. 70-90 tys. PLN)
    na 3 lata
  • Najważniejsze warunki do spełnienia:
    • Od 1 do 9 pracowników, z wyłączeniem właściciela
    • Roczny obrót lub suma bilansowa mniejsza niż 2 mln EUR

Sprawdź szczegółowe warunki otrzymania subwencji w ramach Tarczy finansowej PFR dla mikrofirm

Instrukcja PFR dla mikrofirm
  • Maksymalne dofinansowanie: 3,5 mln PLN (średnio 1,9 mln PLN) na 3 lata
  • Najważniejsze warunki do spełnienia
    • Nie jest mikrofirmą i zatrudnia do 249 pracowników
    • Roczny obrót mniejszy niż 50 mln EUR lub suma bilansowa mniejsza niż 43 mln EUR

Sprawdź szczegółowe warunki otrzymania subwencji w ramach Tarczy finansowej PFR dla małych i średnich firm

Instrukcja PFR dla małych i średnich przedsiębiorstw

Więcej o tarczy finansowej PFR

Rozwiń wszystkie
  1. Subwencja PFR – co warto wiedzieć?

    • Po spełnieniu warunków Programu do 75% otrzymanej subwencji może być bezzwrotne
    • Przedsiębiorcy mogą wykorzystać dofinansowanie tylko na zasadach określonych w Programie - na pokrycie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej czy spłatę kredytu. Nie można wykorzystać subwencji na rozliczenia z podmiotami powiązanymi lub do sfinansowania przejęcia innego przedsiębiorcy. Szczegółowe warunki wykorzystania subwencji sprawdzisz w umowie z PFR.
    • Jakie są warunki umorzenia subwencji?
      Subwencja PFR może zostać umorzona do 75% wypłaconej kwoty na koniec 12 miesiąca kalendarzowego od dnia wypłaty, jeżeli będą spełnione poniższe warunki:
    Mikrofirmy:
    • 25% pod warunkiem kontynuowania działalności w ciągu 12 miesięcy od jej udzielenia;
    • dodatkowe 50% jest bezzwrotne w zależności od poziomu utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy. W przypadku zmniejszenia zatrudnienia procent zwrotu subwencji jest odpowiednio wyższy, co stanowi silny bodziec dla beneficjentów do utrzymywania miejsc pracy.
    Małe i średnie firmy:
    • 25% pod warunkiem kontynuowania działalności;
    • Kolejne 25% w zależności od poniesionej przez przedsiębiorstwo straty na sprzedaży;
    • Dodatkowo 25% w zależności od utrzymania średniego poziomu zatrudnienia w okresie 12 miesięcy.
    • Spłata subwencji: kwota do zwrotu jest spłacana w 24 równych miesięcznych ratach, rozpoczynając od 13 miesiąca kalendarzowego i licząc od pierwszego pełnego miesiąca kalendarzowego po dniu udzielenia subwencji finansowej
  2. Zanim wypełnisz wniosek w Inteligo, sprawdź najważniejsze informacje

    Przeczytaj przed podjęciem decyzji o wypełnieniu wniosku

    • Żeby ubiegać się o subwencję PFR, dane firmy w banku (przede wszystkim NIP) muszą być zgodne z danymi w rejestrze przedsiębiorców oraz trzeba mieć złożoną deklarację VAT
    • Wypełnij wniosek nie wcześniej niż 4 dni kalendarzowe po wysłaniu deklaracji VAT-7 lub 7 dni kalendarzowych po złożeniu JPK_VAT – tak, żeby podczas obsługi wniosku PFR miał dostęp do aktualnych danych w rejestrach publicznych
    • Sprawdź, czy masz zaległości w regulowaniu zobowiązań podatkowych lub wobec ZUS – to może przeszkodzić w złożeniu wniosku
    • Jeżeli nie wiesz, jak określić liczbę pracowników, sprawdź definicje PFR
    • Kto może wypełnić wniosek?
      Niezależnie od zasad reprezentacji danego przedsiębiorcy, wniosek dla firmy może złożyć 1 osoba, która spełni łącznie warunki:
      • ma konto firmowe Inteligo z dostępem do narzędzi autoryzacji do potwierdzenia wniosku
      • jest uprawniona do realizacji przelewów lub do składania oświadczeń woli w imieniu firmy
      • złoży oświadczenie, że została upoważniona przez firmę do wszelkich czynności związanych ze złożeniem wniosku i podpisaniem umowy o dofinansowanie, oraz jest świadoma odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań i działanie w imieniu firmy bez wymaganych upoważnień.

    Przeczytaj przed wypełnieniem wniosku w serwisie Inteligo

    • Ostrzegamy przed oszustami, którzy chcą wyłudzić dane. Przypominamy: wnioski o subwencję PFR dla klientów Inteligo są dostępne w serwisie internetowym Inteligo
    • Pamiętaj, że wniosek o subwencję PFR możesz złożyć tylko 1 raz, dlatego wybierz odpowiedni moment
    • Przygotuj m.in.: 
      • podstawowe dane firmy (NIP, REGON), w tym główny kod PKD
      • dane o zatrudnieniu wraz z informacją, ile osób subwencja ochroni przed zwolnieniem
      • dane finansowe firmy, w tym informacja o spadku obrotów
    • Co warto wiedzieć o kwocie subwencji PFR?
      • Zwróć uwagę, jaką kwotę subwencji podajesz w wniosku. Jeżeli otrzymasz pozytywną decyzję od PFR, nie będzie można zmienić tej kwoty
      • Kwota podana we wniosku jest kwotą maksymalną i nie można jej już zwiększyć. System sam wyliczy maksymalną wartość subwencji na podstawie wprowadzonych przez Ciebie danych
    • Przy wypełnianiu wniosku zwróć szczególną uwagę na pole Wielkość firmy – gdy je wybierzesz, zobaczysz kryteria PFR. Sprawdź, jak PFR definiuje mikrofirmę oraz małe lub średnie przedsiębiorstwa.

    Gdy masz już złożony wniosek – co dalej?

    • Złożenie wniosku kończy się podpisaniem umowy warunkowej. Treść tej umowy wraz z maksymalną kwotą subwencji pokażemy Ci w czasie wypełniania wniosku. Ostatecznie przyznaną kwotę subwencji zobaczysz na decyzji PFR, która będzie integralną częścią umowy
    • O decyzji PFR poinformujemy Cię SMS-em:
      • Przyznanie subwencji na kwotę z Twojego wniosku – bank potwierdzi wejście tej decyzji w życie
      • Przyznanie subwencji na kwotę niższą niż podana w Twoim wniosku – wtedy bank powiadomi Cię o nowej kwocie subwencji
      • Odrzucenie wniosku przez PFR – wtedy bank powiadomi Cię o odrzuceniu wniosku, a umowa będzie unieważniona
    • Pamiętaj: jeżeli nie zgadzasz się z decyzją PFR, możesz złożyć wniosek odwoławczy. Jednak zanim to zrobisz, sprawdź z odpowiednimi instytucjami, np. ZUS, US, czy nie ma rozbieżności danych pomiędzy tym, co jest w ich rejestrach i tym, co deklarujesz we wniosku
  3. Jak wypełnić wniosek o subwencję PFR w Inteligo?

     

    Krok 1: W serwisie Inteligo wniosek znajdziesz w:
    Oferta i wnioski -> Na skróty -> Wniosek o subwencję finansową PFR.

    Krok 2: Uzupełnij wniosek – podaj podstawowe i finansowe dane firmy i zaznacz wymagane oświadczenia. Następnie zapoznaj się z umową i zaakceptuj jej treść.
    Krok 3: Sprawdź poprawność danych i potwierdź wniosek narzędziem autoryzacji. Przekażemy wniosek do PFR.
  4. Wniosek odwoławczy w serwisie Inteligo – co trzeba wiedzieć

    Chcesz odwołać się od decyzji PFR? Możesz złożyć wniosek w Inteligo.

    Zanim wypełnisz wniosek online, sprawdź najważniejsze informacje. 

    • W jakiej sytuacji i kiedy możesz złożyć wniosek odwoławczy?
      Możesz odwołać się od decyzji PFR, jeżeli uważasz, że przyznano Ci mniejszą kwotę subwencji PFR niż ta, którą masz podaną w swoim wniosku. Odwołanie możesz złożyć tylko na kwotę różnicy pomiędzy tymi kwotami.
      Wniosek odwoławczy trzeba złożyć nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania decyzji, od której się odwołujesz.
    • Wniosek odwoławczy możesz wypełnić nie więcej niż 2 razy; każdy kolejny wniosek odwoławczy będzie odrzucany przez PFR.
      Drugi wniosek odwoławczy może złożyć tylko przedsiębiorca, któremu w wyniku wniosku pierwotnego i pierwszego odwołania nie została wypłacona łącznie maksymalna kwota, którą podał we wniosku.
    • Zanim wypełnisz wniosek odwoławczy, zapoznaj się z wymaganiami.
      Wniosek odwoławczy:
      • Może złożyć inna osoba, która reprezentuje firmę.
      • Musi być złożony w tym samym banku, w którym masz złożony pierwotny wniosek
      • Musi zawierać ID wniosku pierwotnego oraz wszystkie oświadczenia, takie jak we wniosku pierwotnym, w tym:
        • Wszystkie oświadczenia wiedzy na temat przedsiębiorcy i jego sytuacji gospodarczej
        • Wszystkie oświadczenia własne osoby składającej wniosek (potwierdzające posiadanie pełnomocnictwa, o odpowiedzialności karnej, RODO itd.), nawet jeśli wniosek odwoławczy składa ta sama osoba, która podpisywała Umowę.
    • Zanim wypełnisz wniosek odwoławczy, pamiętać żeby:
      • sprawdzić, czy masz zaległości w regulowaniu zobowiązań podatkowych lub wobec ZUS
      • upewnić się, że dane w rejestrach, wskazane przez PFR jako niezgodne, są już uaktualnione
      • we wniosku wskazano tylko kwotę podwyższenia (kwotę sporną), a nie pełną kwotę, na jaką był składany pierwszy wniosek
    • Kiedy nie możesz złożyć wniosku odwoławczego? Gdy Twój pierwszy wniosek:
      • został zaakceptowany w kwocie, jaką masz podaną we wniosku,
      • nie został jeszcze rozpatrzony przez PFR.
    • Jak wniosek odwoławczy wpływa na Twoją umowę z PFR?
      • Po wypełnieniu wniosku odwoławczego, bank nie generuje drugiej Umowy, tylko dokument z danymi z wniosku odwoławczego
      • Zarówno odwołanie (w zakresie w jakim zostanie uwzględnione przez PFR) jak i decyzja PFR wydana w procesie odwoławczym stają się integralną częścią umowy i mają moc prawną
    • Decyzja PFR w procesie odwoławczym może być:
      • negatywna – nie dochodzi do wypłaty świadczenia
      • częściowo pozytywna – następuje wypłata dodatkowego świadczenia, ale na mniejszą kwotę niż podana we wniosku

    w pełni pozytywna – następuje wypłata dodatkowego świadczenia do wysokości podanej we wniosku kwoty

  5. Jak złożyć wniosek odwoławczy w Inteligo?

     

    Krok 1: W serwisie Inteligo przejdź do Oferty i wnioskiWnioski i wybierz opcję
     „Złóż odwołanie”.

    Krok 2: Uzupełnij wniosek – podaj podstawowe i finansowe dane firmy i zaznacz wymagane oświadczenia.
    Krok 3: Sprawdź poprawność danych i potwierdź wniosek narzędziem autoryzacji. Przekażemy wniosek do PFR.
  6. Dodatkowe informacje

    Jaka jest rola PFR i banku w udzielaniu wsparcia w ramach Tarczy finansowej PFR?

    PFR, czyli Polski Fundusz Rozwoju, jest dysponentem funduszy Programu Tarczy Finansowej.

    PKO Bank Polski za pośrednictwem swojej bankowości elektronicznej obsługuje wnioski o udzielenie dofinansowania, na podstawie umowy zawartej z PFR.  

    Jakie są skutki odrzucenia wniosku przez PFR?

    1. Jeżeli PFR podjął decyzję o odrzuceniu subwencji, Umowa podpisana przy składaniu wniosku przez strony (Klienta i bank) wygasa i nie otrzymasz jakiejkolwiek części kwoty z wniosku.
    1. Co możesz zrobić w tej sytuacji?
      • Możesz złożyć nowy wniosek o przyznanie subwencji (nie odwoławczy), po wcześniejszym wyjaśnieniu zastrzeżeń wskazanych w informacji o powodach odrzucenia złożonego wniosku.
      • Wniosek ten musi być złożony z tego samego banku. Jeżeli kolejny wniosek złożysz za pośrednictwem innego banku – zostanie on odrzucony przez PFR.

    W jaki sposób można złożyć reklamację?

    Bank przyjmuje i rozpatruje reklamacje Klientów dotyczące Wniosku i Umowy o przyznanie subwencji w ramach tarczy finansowej z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) według poniższych zasad.

    1. Do przyjęcia i rozpatrzenia reklamacji, stosuje się zasady obowiązujące w Banku, z zastrzeżeniem poniższych postanowień. Informacje na temat składania i rozpatrywania reklamacji przez Bank dostępne są na stronie https://www.inteligo.pl/kontakt/
    1. Bank rozpatruje reklamacje dotyczące:
      • dostępu do systemu bankowości elektronicznej banku w zakresie rejestracji i wysłania Wniosku z tego systemu,
      • funkcjonalności tego systemu,
      • zawarcia Umowy o przyznanie subwencji,
      • obsługi Umowy, czynności realizowanych przez bank w zakresie udostępniania harmonogramu spłat, administrowania produktem-subwencją na etapie spłaty,
      • jakości w zakresie informowania i obsługi Wniosków oraz Umów po stronie banku.
    2. Reklamacje nie odnoszące się do działalności banku oraz świadczenia usługi przez bank w zakresie obsługi Wniosku oraz Umowy o przyznaniu subwencji, dotyczące w szczególności:
      • podjęcia decyzji o obniżeniu kwoty bądź odmowie przyznania subwencji,
      • rozbieżności zidentyfikowanych między informacjami podanymi we Wniosku a danymi w rejestrach instytucji zewnętrznych, dotyczących Przedsiębiorcy i prowadzonej działalności,
      • podejmowania decyzji o umorzeniu subwencji, wysokości umorzenia,
      • długiego terminu przekazywania decyzji o przyznaniu/odmowie subwencji, o umorzeniu,
      • opóźnieniu w przekazania środków z subwencji przez PFR,

        nie są rozpatrywane przez Bank jako reklamacje dotyczące działalności Banku.

    1. Wszelkie informacje na temat Programu „Tarcza finansowa” można uzyskać na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju i PKO Banku Polskiego.

    #WspieramyPolskieFirmy

    Jak przetrwać kryzys związany z epidemią koronawirusa? Sprawdź nasze wskazówki dla przedsiębiorców

    Treści prezentowane na tej stronie opierają się na informacjach, które udostępnił PFR.

    Więcej o programie na stronie PFR

  7. Pliki do pobrania