, Inteligo

Bezpieczne bankowanie - część 1

Postanowiliśmy przypomnieć o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, o których zawsze warto pamiętać, korzystając z Internetu (nie tylko z bankowości elektronicznej).

9f62a518-4b49-455d-b7ec-25602694e1e0.png

Dziś chcemy odświeżyć kilka złotych punktów użytkowników: bankowości elektronicznej (związanych z logowaniem do konta) i kart (debetowych, kredytowych).

  • Dane do logowania i obsługi konta powinien znać tylko i wyłącznie jego właściciel.
  • Nie należy ujawniać osobom trzecim (rodzinie czy znajomym również) identyfikatora ani haseł.
  • Podobnie z kartą wydaną do rachunku, bez znaczenia czy jest to karta debetowa czy kredytowa. Powinna z niej korzystać tylko i wyłącznie ta osoba, której imię i nazwisko widnieje na karcie.
  • PIN do karty jest informacją poufną, czyli przeznaczoną jedynie dla właściciela karty. Nie należy go ujawniać. W trakcie jego wystukiwania, np. w bankomacie, należy to robić dyskretnie, by inne osoby nie mogły go podejrzeć.
  • PIN nie powinien być zbyt prosty: 1111, 1234, data urodzenia itp.
  • PIN najlepiej zapamiętać. Pod żadnym pozorem nie należy zapisywać go na karcie czy przechowywać razem z nią.

Dla nas, bezpieczeństwo naszych Klientów jest  priorytetem, dlatego korzystamy z najnowocześniejszych systemów, które je gwarantuje. W trakcie obsługi konta wymagana jest jednak również ostrożność z Twojej strony i świadomość istniejących zagrożeń. Ta świadomość nie powinna prowadzić do tego, że rezygnujesz z korzystania z Internetu. Powinna sprawić, że stajesz się przezornym jego użytkownikiem, który przestrzega podstawowych  zasad.

Oprogramowanie komputera, z którego korzystasz powinno być legalne i aktualizowane zgodnie z wymogami. Komputer powinien mieć również zainstalowany zaktualizowany program antywirusowy, a w celu dodatkowej ochrony – firewall. Wskazane są również programy  antyspyware. Zadbaj też o to, by ustawienia przeglądarki z której korzystasz były prawidłowe.

Staraj się używać swojego komputera do obsługi konta. Unikaj komputerów ogólnodostępnych, np. w kafejkach internetowych.

W trakcie logowania na konto bankowe, upewnij się, że adres jest prawidłowy, a połączenie szyfrowane: https://secure.inteligo.com.pl. Po prawej stronie paska adresowego lub w prawym dolnym rogu powinna znajdować się ikona zamkniętej kłódki. Po kliknięciu w nią można sprawdzić ważność certyfikatu.

Nie odchodź od komputera, jeżeli wykonujesz jakąkolwiek operację na koncie. Po zakończeniu pracy kliknij „Wyloguj”. Nie wychodź z konta zamykając bezpośrednio okno przeglądarki.

Zalecamy okresową zmianę haseł, które stosujesz do konta. Podobnie jak i PIN, postaraj się je zapamiętać. Jeżeli je zapisujesz, nie przechowuj ich w miejscach, gdzie można je łatwo znaleźć. Wskazane jest by do logowania na konto bankowe unikać używania hasła, które stosujesz logując się na innych stronach internetowych.

Przypominamy: Bank nigdy nie poprosi Cię o podanie haseł. Nie odpowiadaj na wiadomości e-mail, w których jest prośba o podanie lub zweryfikowanie Twoich danych osobowych, informacji dotyczących Twojego konta czy karty (debetowej, kredytowej).

W trakcie potwierdzania dyspozycji należy podawać ten kod z narzędzia autoryzacji, którego numer wyświetlił się na stronie (wyjątkiem jest zmiana narzędzia, gdzie należy podać dwa kody oraz aktywacja nowej karty kodów).

Pamiętaj również, że Bank nie poprosi Cię o podanie kodu jednorazowego z narzędzia autoryzacyjnego, gdy logujesz się do serwisu transakcyjnego. Jeżeli korzystasz z aplikacji token na telefon komórkowy, logując się podajesz identyfikator, hasło z tokena, a następnie swoje hasło do serwisu WWW.

Jeśli będziesz stosować się do powyższych zaleceń, ze spokojem możesz  skupić się na przyjaznym bankowaniu.

Jeżeli jednak zauważysz jakąś nieprawidłowość lub coś wzbudzi Twój niepokój - skontaktuj się niezwłocznie z naszym konsultantem pod numerem 800 121 121 lub +48 81 535 67 89. Nasi konsultanci są dostępni przez 24 godziny we wszystkie dni tygodnia.