, Inteligo

Uważaj na telefonicznych oszustów!

Możesz stracić pieniądze! Oszuści dzwonią do klientów i podszywają się pod pracowników banku. Mogą twierdzić, że ktoś wziął pożyczkę na Twoje dane lub zrobił przelew. Jeśli podasz im dane logowania, kod BLIK lub kod z narzędzia autoryzacyjnego albo zainstalujesz na ich polecenie podejrzane oprogramowanie - stracisz pieniądze.

Ostrzegamy przed telefonami od osób, które podają się za pracowników banku i nakłaniają do podania poufnych danych do bankowości oraz zainstalowania na Twoim urządzeniu aplikacji do zdalnej weryfikacji TeamViewer.

Oszuści podszywają się pod numer 61 855 94 94 (jest to numer wsparcia obsługi bankowości elektronicznej dla klientów korporacyjnych). Mogę też dzwonić z innych numerów infolinii banku.

Pamiętaj!

Nie podawaj nikomu przez telefon swoich danych uwierzytelniających.

Upewnij się, że rozmawiasz z prawdziwym pracownikiem banku – jak najszybciej rozłącz się i sam zadzwoń na numer infolinii banku, który podany jest na stronie internetowej. Konsultant poinformuje Cię czy dzwonił i w jakiej sprawie.

O co mogą prosić Cię osoby, które podszywają się pod pracowników banku?

  • o podanie poufnych danych do bankowości elektronicznej, w tym np. kod BLIK,
  • o pobranie ze sklepu Google Play i zainstalowanie na telefonie, tablecie lub komputerze aplikacji do zdalnej weryfikacji, np. TeamViewer QuickSupport, AnyDesk.

W rzeczywistości oszuści chcą:

  • przejąć Twoje narzędzie autoryzacyjne,
  • zdobyć Twoje dane do logowania do bankowości elektronicznej,
  • zdobyć dane Twojej karty płatniczej.

Tak wyłudzone dane można wykorzystać do wykonania nieuprawnionych transakcji z Twojego konta.

Pamiętaj!

  1. PKO Bank Polski nie wymaga instalacji na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej, dodatkowego oprogramowania, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu.
  2. Pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie mu haseł dostępu do żadnego z serwisów (internetowego, mobilnego, telefonicznego).
  3. Pracownik banku nie prosi o wypłatę pieniędzy ani wpłatę ich na inne konto. W tym celu nie podawaj kodów BLIK obcym oraz nie korzystaj z ich kodów.
  4. Nie wyrażaj zgody na zainstalowanie na urządzeniu aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł
  5. Nie wyłączaj producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na Twoim urządzeniu
  6. Nie wykonuj działań, o które prosi nieznany Ci nadawca w SMS-ie/wiadomości email, itp.: nie klikaj w linki, nie podawaj danych do logowania, kodów autoryzacyjnych, danych karty.

 

W sytuacji, gdy odbierzesz telefon od osoby podającej się za pracownika banku, masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych, jak również w każdym innym przypadku, w którym podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie, skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod numerem 800 121 121 lub +48 81 535 67 89.