, Justyna Sowul

Gdy łączy Was konto

W związku z licznymi pytaniami do eksperta postanowiliśmy przypomnieć Wam zasady otwierania i prowadzenia kont wspólnych.

05077025-cde4-446a-bffd-ad4bc6c1a48b.png

Zdarzają się w życiu takie chwile, gdy chcemy lub musimy dzielić z kimś nawet tak prywatną rzecz jak konto bankowe. Na takie właśnie sytuacje proponujemy Wam konto wspólne – idealne zwłaszcza, gdy decydujecie się stworzyć z kimś wspólny portfel, na przykład na potrzeby gospodarstwa domowego. Współwłaścicielem konta może być zarówno Wasz współmałżonek, partner życiowy, jak i przyjaciel czy współlokator.

Kiedy i dla kogo?

Konto wspólne może być prowadzone dla dwóch lub trzech osób – także niespokrewnionych ze sobą. Wystarczy, aby wszyscy współwłaściciele spełniali warunki konieczne do otwarcia konta Inteligo czyli przede wszystkim aby mieli ukończone 13 lat oraz status rezydenta w Polsce i legitymowali się ważnym dokumentem tożsamości. Jedna osoba może otworzyć kilka kont wspólnych – przy czym każde z nich z różnymi współwłaścicielami. Nie jest możliwe założenie kilku kont wspólnych z tą samą osobą.

Wszyscy razem, każdy sobie

Konta wspólne obowiązują takie same zasady, jak konta indywidualne – różnicą jest tylko ilość właścicieli konta – dla kont wspólnych zawsze będzie to więcej niż jedna osoba.

Każdy ze współwłaścicieli dysponuje pełnymi uprawnieniami - może dowolnie dysponować kontem i zgromadzonymi na nim środkami.

Pomimo, że konto jest wspólne, to jednak każdy właściciel posiada indywidualne dane do logowania i autoryzowania operacji.  Każdy ze współwłaścicieli otrzymuje więc własny identyfikator i hasła, oraz wybiera metodę autoryzacji transakcji, która mu najbardziej odpowiada.

Po zalogowaniu do konta każdy współwłaściciel ma dostęp do wszystkich otwartych w jego ramach rachunków - dotyczy to zarówno rachunków oszczędnościowo rozliczeniowych, jak i również rachunku oszczędnościowego i lokat. Podobnie każdy ze współwłaścicieli w takim samym zakresie może dysponować środkami pieniężnymi zgromadzonymi na koncie, w tym również korzystać z debetu, niezależnie od tego który z właścicieli uruchomił debet. Analogicznie wygląda sytuacja z szablonami płatności utworzonymi do konta wspólnego – każdy ze współwłaścicieli może je utworzyć, po czym są one dostępne dla wszystkich. Również historia rachunku jest w pełni dostępna dla każdego właściciela.

Część obsługi konta jest jednak wykonywana indywidualnie przez każdego właściciela i inni nie mogą tych ustawień zmieniać. Każdy ze współwłaścicieli może więc dopasować konto do swoich potrzeb i możliwości.

Indywidualną pozostaje lista odbiorców – jest ona tworzona przez każdego ze współwłaścicieli wyłącznie na własny użytek i inni nie mają do  niej dostępu. Każdy ze współwłaścicieli otrzymuje własną kartę płatniczą, wydaną na swoje imię i nazwisko, którą konfiguruje według własnego uznania. Dla każdej karty płatniczej można ustalić odpowiednie limity oraz uruchomić usługę „Bankomaty bez granic”. Podobnie każdy właściciel decyduje za siebie w zakresie otrzymywania wyciągów do konta oraz powiadomień. Można wybrać format wyciągów, włączyć ich szyfrowanie  oraz wybrać sposób przekazywania powiadomień.

Jak to działa?

Warunki prowadzenia kont wspólnych są takie same jak w przypadku kont indywidualnych. Bezpłatne jest zarówno prowadzenie konta, jak i przelewy krajowe wykonywane przez Internet. Nic nie kosztuje wydanie karty płatniczej do rachunku głównego, a przy zachowaniu odpowiedniej transakcyjności również unikniemy miesięcznej opłaty za kartę.  Wystarczy aby w miesiącu znalazły się na historii rachunku  rozliczone transakcje bezgotówkowe wykonane kartą płatniczą na minimum 100 zł. Co więcej – do kont wspólnych Inteligo oferuje zarówno kartę płatniczą Visa, jak i MasterCard. Klient może wybrać, z której karty chce korzystać lub może posiadać karty obydwu organizacji jednocześnie. Warto dodać, że jest również możliwość zamówienia karty płatniczej do rachunku dodatkowego – jest ona wydawana odpłatnie, ale już opłata miesięczna nie jest pobierana przy transakcyjności min. 100zł.

Nie ma możliwości zmiany konta ze wspólnego na indywidualne – i odwrotnie. Nie jest też możliwa zmiana dotychczasowego współposiadacza konta na inną osobę.

Czy warto otwierać rachunek wspólny? Jeśli łączą Was finanse – na pewno tak. Konto wspólne jest szczególnym udogodnieniem w sytuacji, gdy potrzebujecie mieć do jednego konta karty płatnicze na różne nazwiska. Konto wspólne cieszy się dużą popularnością wśród Klientów Inteligo, którzy doceniają ten wygodny sposób dzieleniSa finansów z drugą osobą.