Skimming - czyli jak bezpiecznie korzystać z karty.
Ostatnimi czasy przestrzegaliśmy Was przed phishingiem, czyli próbą wyłudzenia e-mailem haseł do logowania oraz informacji z karty płatniczej. Działania przestępcze przybierają wciąż różnorakie formy, dlatego czujność powinna być zachowana w każdej sytuacji.
Również (a może zwłaszcza) wtedy, gdy płacisz kartą albo wypłacasz z bankomatu. Tu pojawia się zagrożenie w postaci skimmingu.
Tym mianem określa się proceder polegający na kopiowaniu paska magnetycznego i uzyskaniu numeru PIN. Działania te są nielegalne, podejmowane bez wiedzy, tym bardziej zgody właściciela karty. Tak pozyskane dane są następnie używane do wykonywania nieuprawnionych transakcji.
Gdzie może dojść do skopiowania danych z karty?
Np. w restauracji. Kelner przynosi rachunek. Okazuje się, że nie masz wystarczającej ilości gotówki przy sobie, ale masz kartę. Dajesz ją kelnerowi, który znika z nią na zapleczu. Po chwili wraca, z kartą i potwierdzeniem transakcji, które należy podpisać. Sprawdzasz – kwota na potwierdzeniu zgadza się z tą rachunku – podpisujesz i wychodzisz. Ta chwila, gdy kelner był „sam na sam” z Twoją kartą mogła w zupełności wystarczyć na skopiowanie danych na niej zawartych.
Dane z karty mogą być przechwycone również w trakcie wypłaty gotówki. Potrzebujesz pieniędzy, tak jak zwykle podchodzisz do bankomatu, wkładasz kartę, wprowadzasz PIN, wybierasz rodzaj operacji i podajesz kwotę. Zabierasz ze sobą potwierdzenie wypłaty, bo lubisz mieć wszystko udokumentowane. Odchodzisz od bankomatu i idziesz na zakupy. Przecież to nie pierwsza i zapewne nie ostatnia taka wypłata. Ile czasu zajęło Ci podjęcie środków? Niewiele. A jednak wystarczająco dużo, by dane karty zostały skopiowane.
No dobrze, ale przecież to ja - posiadacz karty i konta wypłacam pieniądze. Nikt inny. PIN nie został ujawniony, nie noszę go razem z kartą. O co więc tyle zachodu?
O to, by użytkownicy kart zwracali baczną uwagę na przebieg realizowanej transakcji.
Nie trać karty z zasięgu wzroku i nie pozwalaj, by kelner znikał zabierając ją ze sobą. Zapłać przy stoliku albo podejdź z kartą do baru. Miej baczenie na to, co dzieje się z kartą.
Podobnie przy bankomacie: dyskrecja przede wszystkim. Upewnij się, czy inne osoby nie stoją zbyt blisko Ciebie. Zakryj ręką klawiaturę, by nikt nie mógł dostrzec wprowadzanych przez Ciebie cyfr. PIN powinien znać TYLKO użytkownik karty, którego nazwisko znajduje się na plastiku. Zwróć również uwagę na wygląd bankomatu, a w szczególności czytnika: czy nie ma „żadnych dodatkowych” elementów, np. kamery lub nakładki zamontowanej na klawiaturę, która pozwala na poznanie PIN-u.
Swoje podejrzenia zgłoś kontaktując się z Infolinią Inteligo służącą zastrzeganiu kart płatniczych. Numer ten znajdziesz również na karcie: +48 (81) 535 66 66. Wątpliwości możesz również zgłosić do oddziału, któremu podlega dany bankomat lub telefonicznie pod numerem 801 302 302 bądź +48 (22) 639 66 00.
Sprawdzaj na bieżąco informacje o swoim rachunku. Aktywuj Powiadomienia na SMS! Dzięki nim, po każdej transakcji możesz otrzymać krótką wiadomość testową z aktualnymi danymi o rachunku.
Nie pozwól, by chwila nieuwagi pozbawiła Cię Twoich pieniędzy.