PSD 2 – co to jest?

PSD2 (ang. Payment Services Directive 2) to dyrektywa o usługach płatniczych, która obowiązuje w Europejskim Obszarze Gospodarczym tj. na terytorium Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii i Lichtensteinu - sprawdź, co dokładnie PSD 2 w PKO Banku Polskim znaczy dla Ciebie

23088262-12ae-4563-8251-2c40894f5aa7.png

Jakie są główne cele PSD2?

  • sprawniejszy i bezpieczniejszy system płatności w całej Unii Europejskiej
  • rozwój nowych technologii usług płatniczych 
  • większa konkurencja na rynku finansowym – poprzez otwarcie się na zewnętrznych dostawców usług

 

Co już zrobiliśmy?

  • Zmiany związane z silnym uwierzytelnieniem (SCA, ang. Strong Customer Authentication):
    • Jeżeli zechcesz w serwisie Inteligo zobaczyć historię swojego konta starszą niż 90 dni, poprosimy Cię o potwierdzenie operacji narzędziem autoryzacji, z którego obecnie korzystasz. W IKO historię konta starszą niż 90 dni zobaczysz tylko w aplikacji w trybie aktywnym
    • Powiadomienia push w IKO starsze niż 90 dni zobaczysz w aplikacji IKO tylko w trybie aktywnym
    • Dostęp do powiadomień w IKO przed zalogowaniem domyślnie będzie wymagać podania kodu PIN
    • Czasami poprosimy Cię o potwierdzenie PIN-em płatności zbliżeniowych kartami również dla kwot poniżej 50 zł
    • Czasami, nie częściej niż co 90 dni, możemy poprosić Cię o potwierdzenie logowania do serwisu Inteligo kodem z Twojego narzędzia autoryzacji
    • Przypominamy, że możesz włączyć dwuetapowe logowanie z mobilną autoryzacją w IKO
  • Maskowanie haseł jednorazowych z narzędzi autoryzacji – przykład: gdy wpiszesz w serwisie internetowym kod SMS,  zamiast cyfr, zobaczysz gwiazdki
  • Czas sesji w serwisie Inteligo skrócony z 10 do 5 minut –  przykład: jeżeli przez 5 minut nie zauważymy żadnej aktywności w serwisie Inteligo, bezpiecznie wylogujemy Cię z serwisu
  • 15 dni zamiast 30 – o tyle skróciliśmy czas rozpatrywania reklamacji dotyczących usług płatniczych
  • Wzięliśmy większą odpowiedzialność za nieautoryzowane transakcje zrobione Twoją kartą płatniczą – odpowiadamy za nie już od 50 euro (wcześniej było 150 euro)   
  • Zmieniliśmy koszty przelewów zagranicznych w Europejskim Obszarze Gospodarczym  - teraz możesz wybrać tylko opcję SHA (koszty przelewu pokrywacie Ty i odbiorca)

 

Jakie zmiany czekają Ciebie i Inteligo?

  • Polski rynek otwiera się na zewnętrznych dostawców usług (TTP). Tylko i wyłącznie za Twoją zgodą, ci dostawcy mogą zyskać dostęp do informacji o Twoich kontach przy pomocy 3 usług:
    • AIS (ang. Account Information Service) czyli dostęp do informacji o Twoim rachunku bankowych
    • PIS (ang. Payment Initiation Service) czyli inicjowanie płatności
    • CAF (ang. Confirmation of the Availability of Funds) czyli potwierdzenie dostępności pieniędzy na Twoim koncie

Jak będą działać zewnętrzni dostawcy (TTP)?

Nie później niż 14 września 2019 r. instytucje finansowe prowadzące rachunki płatnicze, w tym PKO Bank Polski, są zobowiązane, żeby udostępnić zewnętrznym dostawcom (TTP) swoje interfejsy dostępowe (API). O kolejnych zmianach będziemy Cię informować na bieżąco.

 

Dlaczego zmiany, które wprowadza PSD 2, są bezpieczne?

  • To Ty decydujesz, kto i w jakim zakresie korzysta z Twoich danych
  • W każdej chwili możesz nadać, a także odebrać dostawcy usług (TPP) dostęp do informacji o Twoich rachunkach bankowych
  • Dostawcy usług (TTP) nigdy nie zyskują wglądu do Twoich danych logowania
  • Dyrektywa PSD 2 zwiększa bezpieczeństwo operacji bankowych, pamiętaj też jednak o podstawowych zasadach korzystania z bankowości elektronicznej
  • Czasami poprosimy Cię o potwierdzenie PIN-em płatności zbliżeniowych kartami również dla kwot poniżej 50 zł
  • Czasami, nie częściej niż co 90 dni, możemy poprosić Cię o potwierdzenie logowania do serwisu Inteligo kodem z Twojego narzędzia autoryzacji
  • Przypominamy, że możesz włączyć dwuetapowe logowanie z mobilną autoryzacją w IKO