, Inteligo

Oszuści grasują na portalach ogłoszeniowych

Wystawiasz przedmiot na portalu aukcyjnym lub ogłoszeniowym? Nie zgadzaj się na transakcję poza portalem, nie klikaj w linki i nie podawaj żadnych danych ani kodów! Sprawdź, jak ochronić się przed kradzieżą.

Jak może wyglądać próba wyłudzenia Twoich pieniędzy na portalu ogłoszeń lub aukcyjnym?

  • Cyberprzestępca podszywa się pod Kupującego i udaje, że chce kupić wystawiony przez Ciebie przedmiot – może się z Tobą skontaktować przez serwis ogłoszeniowy lub jeden z popularnych komunikatorów (ma Twój numer telefonu ze zgłoszenia)
  • Oszust prosi Cię o dodatkowe dane, żeby zrealizować transakcję – możesz np.
    • Otrzymać link do fałszywej strony serwisu ogłoszeń lub aukcyjnego z prośbą o podanie numeru swojej karty płatniczej, czterocyfrowego kodu do aktywacji IKO, loginu i hasła do konta lub kodu SMS do autoryzacji transakcji
    • Otrzymać podrobione dokumenty z potwierdzeniem bezpieczeństwa transakcji lub fałszywe potwierdzenia przelewu bankowego
    • Usłyszeć od oszusta bardzo wiarygodną historię

W rzeczywistości oszuści chcą Cię okraść. Nie podawaj żadnych danych ani nie klikaj w linki. Kupujący nie potrzebuje Twoich poufnych danych ani kodów z IKO, aby Ci zapłacić!

Jak ochronić się przed wyłudzeniem?

  • Nie podawaj żadnych kodów ze swojego narzędzia autoryzacyjnego albo aplikacji mobilnej IKO.
  • Zawsze dokładnie czytaj treść smsów autoryzacyjnych i kodów autoryzacyjnych w IKO.
  • Nie klikaj w żadne linki do formularzy czy serwisu transakcyjnego. Nie podawaj żadnych danych. Jedyne, o co może Cię prosić kupujący to numer konta.
  • Nigdy nie podawaj numeru swojej karty płatniczej, żeby otrzymać na nią pieniądze. Jeśli ktoś żąda numeru karty - chce Cię okraść i pobrać z niej pieniądze
  • Zachowaj zasadę ograniczonego zaufania, gdy sprzedajesz coś na serwisach aukcyjnych i ogłoszeniowych.
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez portal, z którego korzystasz. Unikaj bezpośredniej komunikacji z kupującymi
  • Sprawdzaj w przeglądarce poprawność adresu strony, na której podajesz dane do transakcji
  • Ustaw odpowiednie limity dzienne na swojej karcie płatniczej
  • Jeżeli korzystasz z kodów SMS do potwierdzania transakcji, sprawdzaj, czy kwota w SMS-ie jest poprawna

Co zrobić, jeżeli podejrzewasz, że Ty lub bliska osoba możecie być ofiarami oszustwa?

Skontaktuj się z nami: 800 121 121 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 67 89 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora)

Sprawdź nasze porady o bezpieczeństwie