Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo Twoich finansów w sieci zależy w dużej mierze od Ciebie!

Razem zdziałamy więcej. Zabezpiecz się i kontroluj swoje działania i urządzenia, z których obsługujesz swoje konto w banku. Czekamy również na Twój sygnał, jeśli cokolwiek wzbudzi Twój niepokój.

  1. Zabezpiecz się

    Zaufane połączenie i sprzęt

    • Do bankowości elektronicznej loguj się na urządzeniach z aktualnym i legalnym oprogramowaniem/przeglądarką
    • Aplikację mobilną IKO i jej aktualizacje pobieraj z autoryzowanych sklepów: Google Play, App Store, Windows Store
    • Blokuj dostęp do telefonu i komputera

    Bezpieczne dane do logowania

    • Nie podawaj nikomu swoich danych logowania do serwisu internetowego Inteligo i do aplikacji IKO
    • Nie przekazuj nikomu PIN-ów do kart płatniczych i aplikacji mobilnej IKO

    Ograniczone kwoty operacji

  2. Monitoruj

    Gdy się logujesz

    • Sprawdzaj adres strony, na której się logujesz, a najlepiej wpisz adres strony ręcznie lub przejdź do logowania ze strony inteligo.pl
    • Zweryfikuj certyfikaty bezpieczeństwa strony www oraz czy w oknie przeglądarki jest widoczna ikona zamkniętej kłódki

    Gdy dostajesz e-mail/SMS

    • Sprawdzaj, czy na pewno bank jest nadawcą
    • Zwracaj uwagę na dziwne prośby np. próby zachęcenia do pobrania nowych aplikacji, antywirusów

    Gdy potwierdzasz przelew

    • Sprawdzaj, czy dane w SMS-ie z potwierdzeniem transakcji są takie, jak te wprowadzone podczas zlecania dyspozycji (jeżeli na Twoim komputerze został zainstalowany wirus, może on sprawić, że dane transakcji – w tym numer rachunku odbiorcy oraz kwota – zostaną zmienione na inne)
  3. Reaguj

    Zadzwoń do nas, gdy coś Cię zaniepokoi lub:

    •  ktoś prosi Cię o Twoje dane do logowania,
    •  podczas logowania dostajesz "dziwnego" SMS-a lub prośbę/serię próśb o potwierdzenie operacji,
    •  dane operacji w otrzymanym SMS-ie różnią się od tych w składanej dyspozycji.

    Dane kontaktowe do banku:

    800 121 121
    brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora

    +48 81 535 67 89
    do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora

    Jeśli podejrzewasz, że Twój telefon lub komputer są zawirusowane, wtedy poproś zaufaną osobę o pomoc lub udaj się do salonu operatora lub serwisu komputerowego.

  4. 10 zasad cyberbezpieczeństwa

     

    1. Dokładnie sprawdzaj treść SMS i powiadomienia IKO przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj operacji oraz nr konta do przelewu.
    2. Nikomu nie udostępniaj swoich danych, m.in. loginu i haseł, pełnego numeru PESEL, danych karty i numeru CVV2/CVC2 oraz kodu BLIK – również za pomocą komunikatorów. Pamiętaj, że pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o te dane.
    3. Nie zakładaj, że widoczna nazwa nadawcy e-maila, SMS-a czy połączenia telefonicznego jest prawdziwa. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się za kogoś z Twojej rodziny, grona przyjaciół, policjanta czy bank. Jeśli masz wątpliwości, czy dzwoni do Ciebie pracownik banku – skontaktuj się ze swoim doradcą lub infolinią.
    4. Jeżeli e-mail od nadawcy wzbudzi Twoje wątpliwości, nie otwieraj załączonych plików, nie klikaj w linki do logowania i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji – dzięki nim oszust zyska dostęp do twojego urządzenia oraz dane do logowania. Bank nigdy nie będzie wymagał od Ciebie takich operacji.
    5. Sprawdzaj adresy stron www, na których się logujesz, a także ich certyfikaty bezpieczeństwa.
    6. Regularnie aktualizuj urządzenia i oprogramowanie na komputerze i telefonie (system, aplikacje, przeglądarkę, antywirusy).
    7. Twórz skomplikowane hasła, które będą trudne do odgadnięcia przez innych.
    8. Nie używaj tego samego hasła do różnych kont oraz nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze. Zamiast funkcji ‘zapamiętaj hasło’ w przeglądarce internetowej, która nie jest w pełni bezpieczna, używaj niezależnych managerów haseł o silniejszych algorytmach szyfrowania.
    9. Nie loguj się do serwisu internetowego Inteligo i aplikacji mobilnej IKO przez publiczne, niezabezpieczone Wi-Fi ani na urządzeniach publicznie dostępnych np. w kafejkach, hotelach.
    10. Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych do swojego urządzenia, jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa.
  5. Ważne informacje