Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo Twoich finansów w sieci zależy w dużej mierze od Ciebie!

Razem zdziałamy więcej. Zabezpiecz się i kontroluj swoje działania i urządzenia, z których obsługujesz swoje konto w banku. Czekamy również na Twój sygnał, jeśli cokolwiek wzbudzi Twój niepokój.

  1. Zabezpiecz się

    Zaufane połączenie i sprzęt

    • Do bankowości elektronicznej loguj się na urządzeniach z aktualnym i legalnym oprogramowaniem/przeglądarką
    • Aplikację mobilną IKO i jej aktualizacje pobieraj z autoryzowanych sklepów: Google Play, App Store, Windows Store
    • Blokuj dostęp do telefonu i komputera

    Bezpieczne dane do logowania

    • Nie podawaj nikomu swoich danych logowania do serwisu internetowego Inteligo i do aplikacji IKO
    • Nie przekazuj nikomu PIN-ów do kart płatniczych i aplikacji mobilnej IKO

    Ograniczone kwoty operacji

  2. Monitoruj

    Gdy się logujesz

    • Sprawdzaj adres strony, na której się logujesz, a najlepiej wpisz adres strony ręcznie lub przejdź do logowania ze strony inteligo.pl
    • Zweryfikuj certyfikaty bezpieczeństwa strony www oraz czy w oknie przeglądarki jest widoczna ikona zamkniętej kłódki

    Gdy dostajesz e-mail/SMS

    • Sprawdzaj, czy na pewno bank jest nadawcą
    • Zwracaj uwagę na dziwne prośby np. próby zachęcenia do pobrania nowych aplikacji, antywirusów

    Gdy potwierdzasz przelew

    • Sprawdzaj, czy dane w SMS-ie z potwierdzeniem transakcji są takie, jak te wprowadzone podczas zlecania dyspozycji (jeżeli na Twoim komputerze został zainstalowany wirus, może on sprawić, że dane transakcji – w tym numer rachunku odbiorcy oraz kwota – zostaną zmienione na inne)
  3. Reaguj

    Zadzwoń do nas, gdy coś Cię zaniepokoi lub:

    •  ktoś prosi Cię o Twoje dane do logowania,
    •  podczas logowania dostajesz "dziwnego" SMS-a lub prośbę/serię próśb o potwierdzenie operacji,
    •  dane operacji w otrzymanym SMS-ie różnią się od tych w składanej dyspozycji.

    Dane kontaktowe do banku:

    800 121 121
    brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora

    +48 81 535 67 89
    do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora

    Jeśli podejrzewasz, że Twój telefon lub komputer są zawirusowane, wtedy poproś zaufaną osobę o pomoc lub udaj się do salonu operatora lub serwisu komputerowego.

  4. 10 zasad cyberbezpieczeństwa

     

    1. Dokładnie sprawdzaj treść SMS-a i powiadomienia IKO przed potwierdzeniem transakcji, w szczególności: kwotę i rodzaj transakcji oraz nr konta do przelewu.
    2. Nikomu nie udostępniaj swoich poufnych danych, m.in. loginu, haseł, pełnego nr PESEL, danych kart i nr CVV2/CVC2 lub kodu BLIK – weryfikuj, gdzie je podajesz.
    3. Nie zakładaj, że widoczna nazwa nadawcy e-maila, SMS-a czy połączenia telefonicznego jest prawdziwa. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie i podszyć się za kogoś z Twojej rodziny, przyjaciela, policjanta czy bank. Jeśli masz wątpliwości, czy dzwoni do Ciebie pracownik banku, zweryfikuj to w aplikacji IKO lub skontaktuj się ze swoim doradcą lub infolinią.
    4. Jeżeli wiadomość od nadawcy wzbudzi Twoje wątpliwości, nie otwieraj załączonych plików, nie klikaj w linki i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji.
    5. Nie zakładaj, że kłódka w pasku adresu strony www oznacza, że jest ona bezpieczna i autentyczna. Sprawdzaj adresy, na których się logujesz lub podajesz dane, a także ich certyfikaty bezpieczeństwa.
    6. Regularnie aktualizuj urządzenia i oprogramowanie na komputerze i urządzeniach mobilnych (systemy, aplikacje, przeglądarki, programy antywirusowe).
    7. Twórz długie, skomplikowane hasła i korzystaj z dwuetapowego logowania – tam, gdzie jest to możliwe.
    8. Nie używaj tego samego hasła do różnych kont oraz nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze. Zamiast funkcji ‘zapamiętaj hasło’ w przeglądarce internetowej, która nie jest w pełni bezpieczna, używaj niezależnych managerów haseł o silniejszych algorytmach szyfrowania.
    9. Nie loguj się do serwisu Inteligo i aplikacji IKO oraz nie rób transakcji online przez publiczne, niezabezpieczone Wi-Fi i na urządzeniach publicznie dostępnych, np. na dworcach, w hotelach lub w centrach handlowych.
    10. Nie podłączaj nieznanych, zewnętrznych nośników danych do swojego urządzenia, jeśli nie masz pewności, czy są bezpieczne.
  5. Ważne informacje