, Inteligo

Chargeback, czyli obciążenie zwrotne

Ciekawe rozwiązanie dla tych, którzy nie zgadzają się z obciążeniem swojego konta z tytułu płatności kartą.

c6d01c36-0e7f-4a3e-b31f-b61bdd023d7b.png

Zapłaciliśmy za zakupy w internecie kartą, a jednak towar do nas nie dotarł. Co wtedy? Zakładamy, że zostaliśmy oszukani? A może nastąpiła zwykla pomyłka. Po dokonaniu płatności kartą, możemy domagać się zwrotnego uznania swojego rachunku.

Opowiem Wam moją historię :) Chcąc zrobić niespodziankę bliskiej mi osobie, postanowiłem skorzystać z usług kwiaciarni internetowej. Wszystko szło jak z (nomen omen) płatka.  Wybrałem bukiet, ustaliłem termin dostawy, tekst na bileciku i zapłaciłem kartą płatniczą. Spodziewałem się, że do końca dnia obdarowana przeze mnie osoba odezwie się, zadzwoni, wyrazi jakiś entuzjazm otrzymując niespodziankowy bukiet. A tu nic.. Nieco zawiedziony brakiem reakcji postanowiłem delikatnie wybadać sprawę. Okazało się, że bukiet wcale nie dotarł!  Ależ byłem zły… Zadzwoniłem do kwiaciarni, a miła pani, w odpowiedzi na moje zażalenie, zaproponowała mi wprowadzenie zgłoszenia reklamacyjnego z czasem rozpatrzenia 60 dni!

Uznałem, że nie będę czekał. Zadzwoniłem do banku z informacją o dokonaniu opłaty za towar, którego nie otrzymałem. Ta sytuacja pozwoliła mi na skorzystanie z opcji chargeback. Konsultant przyjął zgłoszenie a ja opisałem całą sytuację. Wraz z tym opisem przesłałem odpowiedni formularz reklamacyjny. Po kilku dniach otrzymałem informację,  że zgłoszenie jest w trakcie rozpatrywania, a moje konto zostało uznane kwotą reklamowanej transakcji. Zwrócone środki zostały jednocześnie zablokowane do momentu wyjaśnienia sytuacji. Zanim upłynął miesiąc, pieniądze znów były do mojej dyspozycji.

Takie sytuacje nie zdarzają się często. Być może ktoś pomylił adres w kwiaciarni, może zdarzył się inny wypadek. Tego nie wiem. Ale wiem, że są sytuacje, w których możliwość cofnięcia płatności kartą, często ratuje ludzi z poważnych kłopotów. Na przykład klienci biura podróży, które zbankrutowało, a oni dokonali płatności kartą za wymarzone wakacje, mogą domagać się zwrotu pieniędzy dzięki opcji chargeback.  

Postępowanie przy chargeback jest formą reklamacji. To szybki i prosty sposób ominięcia postępowania sądowego. Usługa chargeback przenosi większość obowiązków na agenta rozliczeniowego, sprzedawcę, organizację płatniczą i bank. Do Klienta należy tylko zainicjowanie samego postępowania poprzez zgłoszenie sytuacji i przesłanie dokumentów.

Jeśli nie zgadzacie się z obciążeniem rachunku, np. z powodu nieotrzymania towaru lub zwyczajnego oszustwa, i chcecie zgłosić taką sytuację, należy skontaktować się z telefonicznym serwisem transakcyjnym pod numerem 800-121-121 lub 81 535-67-89. Konsultant wprowadzi odpowiednie zgłoszenie i poinformuje Was o potrzebnych dokumentach.

Sprzedawcy w takich sytuacjach przysługuje prawo do wyjaśnienia sytuacji. Ma możliwość przedstawienia dokumentów, które będą potwierdzały wykonie usługi lub wydanie Klientowi towaru.

Chargeback to jedna z usług, która zwiększa bezpieczeństwo płatności kartami. Dzięki niej, w uzasadnionych przypadkach, można łatwo otrzymać zwrot kwoty transakcji kartowej.